کشف کنید چگونه میتوانید مراسم عروسی خود را با الهام از زیباییهای طبیعت و فرهنگ غنی ایرانی طراحی کنید. از تمهای...
قدرت عطرها
مقدمه
وقتی درباره بوهای خوش صحبت می کنیم ابتدا عطر یا ادکلن به ذهن ما می رسد. معمولا عطرها عصاره ترکیبات گیاهی یا ترکیبات سنتزی طبیعی یا شیمیایی بوده و در انسان ها حس های مختلف را ایجاد می کند. معمولا عطرها احساس خوشایندی در فرد و اطرافیان ایجاد می کند. این حس خوب معمولاً در تمام مردم دنیا به شکلی وجود دارد. همه دوست دارند که خوشبو باشند و دیگران هم بوی خوبی بدهند. معمولاً در عطرها نیرویی نهفته است که ما را به خود جذب می کند و به قدرت عطرها شناخته می شود. برای همه افراد بشر و برای زنبورداران که در طبیعت با گل سر و کار دارند، برایمان عطرها و ادکلن ها که عمدتا بر پایه گیاهان طبیعی است جالب است.
ما در این پست به دنبال معرفی اندکی از دنیای خوش بوی عطرهای مسحور کننده طبیعت هستیم و البته گریزی هم به عطرهای سنتزی خواهیم زد. برای فهم عمیق تر دنیای عطرها لطفاً تا پایان مطالب با ما همراه باشید.
یک عطر عالی یک اثر هنری است، میتواند روزهای ما را بالا ببرد، شبهای ما را تسخیر کند و نقاط عطف خاطرات ما را ایجاد کند. عطر یک احساس مایع است. و این هرگز از مد نمی افتد.» مایکل ادواردز کارشناس خبره عطر
تاریخچه عطرها
اولین عطرهای شناخته شده کدام بودند؟
مصریان 5000 سال پیش روغنها و اسانسهای معطر را تولید کردند. دوستداران عطر بزرگ، از روغن بادام و گل رز، کندر و مر، سدر، میموزا و زنبق، جوز هندی، بلسان شیرین، کاسیا، بنزوئین و لبدانوم، گالبانوم و اوپاناکس در فرآوردههای متنوعی مانند داروهای تقویتکننده جنسی، داروها، لوازم آرایشی و بخور استفاده میکردند. در واقع، هنر عطرسازی در مصر باستان به قدری پیچیده بود که وقتی باستانشناسان مقبره توتخامن را در سال 1922 باز کردند، مرهمی را کشف کردند که هنوز معطر بود!
مطالعه عطرها که در دره نیل توسعه یافت، الهام بخش فرهنگ های باستانی دیگر بود. در یونان، ورزشکاران بدن خود را با روغنهای معطر مسح میکردند و در ضیافتها، رومیها در بین دورهها با آب معطر، خود را شاداب میکردند. این ایرانیان بودند که استفاده از مواد عجیب و غریب و تکنیک استخراج روغن از گل ها را از طریق تقطیر توسعه دادند. این تخصص در زمان جنگ های صلیبی به اروپای غربی آورده شد.
«عطر» یا «پرفیوم» به چه معناست؟
عطر یک کلمه عربی و پرفیوم از لاتین آمده است، به معنای "مایع خوشبو حاوی جوهر گل و مواد دیگر". اما عطر ریشه در آیین روم باستان دارد. در معابد روم، گلهای خرد شده، برگها، تراشههای چوب، ادویهها و رزینهای معطر به عنوان تقدیم به خدایان روی زغالهای سوزان میریختند. رایحه آنها از طریق دود منتشر می شد که در لاتین "per fumum" است.
چگونه یک عطر جدید ایجاد می شود؟
عطرساز به ندرت تک نواز است. رهبر ارکستر، رئیس یک خانه عطر، نقش مهمی را ایفا می کند. مانند یک سمفونی عالی، یک عطر واقعا عالی با پیامی حسی چنان احساسی تکامل می یابد که قلب زنان را به حرکت در می آورد و حواس مردان را تحریک می کند.
نکته احساسی «ایجاد عطر مغزی است نه بینی.»
فرآیند ساخت یک عطر شامل ترکیب مواد مختلف با هم می شود به این امید که اثر دلپذیری ایجاد کنند. عطرسازان حرفهای ممکن است چندین سال آموزش و تجربه داشته باشند، اما هرگز نمیدانند که بوی یک عطر دقیقاً چگونه خواهد بود تا زمانی که آن را به طور فیزیکی در آزمایشگاه خود ایجاد کنند (یا وزن کنند). آزمون و خطا و بهینه سازی هسته اصلی همه عطرسازی ها است و ممکن است یک عطر قبل از اینکه تولیدکنندگان تصمیم بگیرند که برای عرضه در بازار آماده است، دستخوش تغییرات زیادی شود.
مواد تشکیل دهنده عطر
مواد تشکیل دهنده عطرها از منابع طبیعی و مصنوعی متعددی تهیه می شوند. در میان بسیاری دیگر، گل ها و شکوفه ها رایج ترین منبع هستند، مانند یاس، گل رز و گل سرخ. سایر منابع گیاهی عبارتند از میوه ها (بیشتر مرکبات مانند پرتقال، لیمو و لیموترش، اما همچنین وانیل و توت ارس، برگ ها و شاخه ها (اسطوخودوس، مریم گلی و رزماری)، پوست درخت (دارچین)، روغن های چوب (چوب صندل، سدر، کاج). منابع معطر طبیعی دیگر از جمله حیوانات (مانند عنبر از نهنگ) و گلسنگ ها (خزه بلوط) هستند.
ترکیبات مصنوعی برای عطرهایی استفاده می شود که به راحتی از منابع طبیعی مانند ارکیده و توت فرنگی استخراج نمی شوند. همچنین نتهای عطر مصنوعی را بهعنوان نتهای عطرساز در نظر بگیرید که در آزمایشگاهها برای افزودن اصالت، شخصیت و استحکام به نتهای طبیعت ایجاد شدهاند. نتیجه کانال شماره 5، اولین عطر آلدهیدی گلی بود. دسته گلی که تحت تسلط نت های ملایم و تمیز آلدئیدهای مصنوعی است که با گران ترین یاس در هم تنیده شده است و ممکن است از شهر گرس فرانسه برخاسته باشد.
نکته زیست محیطی "با مواد مصنوعی، می توان به همان بو رسید و بیشتر گل ها را در مزرعه باقی گذاشت."
مواد طبیعی مورد استفاده در عطرسازی به روشهای مختلف از جمله استخراج مستقیم فیزیکی (مانند روغن مرکبات که توسط هزاران سوزن ریز از پوست میوهها خارج میشود) و روشهای پیچیده شامل استفاده از گرما و حرارت و ماشین آلات به دست میآیند.
عطرهای امروزی حاوی درصد بالایی از مواد مصنوعی هستند. به طور کلی، بهترین عطرها حاوی تعادلی از مواد طبیعی و مصنوعی هستند، اگرچه همیشه اینطور نیست. برخی از آنها ممکن است اصلاً حاوی مواد طبیعی نباشند، اما این لزوماً بر کیفیت عطر تأثیر نمی گذارد: مواد مصنوعی از نظر قیمت، زیبایی و کیفیت مانند عطرهای طبیعی هستند. هنگامی که توسط عطرسازان ماهر استفاده می شود، آنها می توانند همه نوع تأثیرات جالبی را ایجاد کنند.
نکته اقتصادی عطرهای طبیعی قیمت بسیار پایینی دارند و لیکن عطرهای شیمیایی هزینه زیادی دارند.
عطرساز مشهور ادموند روندنیتسکا بحث عطر طبیعی و مصنوعی را به زیبایی خلاصه می کند.
"به خوبی شناخته شده است که اسانس های طبیعی وجود دارند که قیمت بسیار کمی دارند، عطرهای شیمیایی دیگری که هزینه زیادی دارند. بنابراین، اگر از محصولات شیمیایی برای ترکیب عطرهای مد سطح بالا استفاده کنیم، مسئله اقتصادی نیست.اگر از آنها استفاده کنیم، این است که نمیخواهیم از تفاوتهای ظریف رایحهای که به سادگی در طبیعت وجود ندارد و فقط شیمی میتواند آن را برای ما فراهم کند، چشم پوشی کنیم. اغلب یک بوی مصنوعی زیباتر از بوی واقعی است - به یک گل فکر کنید، وقتی آن را می چینید، فقط یک روز یا بیشتر بوی خوبی می دهد، سپس شروع به بوی بد می کند. با مواد مصنوعی، می توان به همان بو رسید و بیشتر گل ها را در مزرعه باقی گذاشت.»
ترکیبات عطر
تعداد ایده آل مواد تشکیل دهنده عطر
تعداد ایده آل ترکیبات عطر متفاوت است. یک عطر ممکن است حاوی 10، 50، 100 یا بیشتر ماده مختلف باشد، اما لزوماً به این معنا نیست که رایحه ای که با 300 ماده ساخته می شود برتر از عطری است که حاوی 10 ماده است. نکته کلیدی این است که چگونه مواد مختلف با هم ترکیب می شوند تا با شما صحبت کنند. امروزه عطرسازان معمولاً فرمول های کوتاه را ترجیح می دهند. نت ها خالص تر هستند و حفظ کیفیت آسان تر است.
نکته جالب تعداد ایده آل ترکیبات عطر متفاوت است. امروزه عطر سازان معمولا فرمول های کوتاه را ترجیح می دهند.
غلظت عطرها
این عبارات به قدرت عطر، یا به طور خاص تر، به میزان الکل و/یا آب با درجه بالا به روغن های معطر اضافه شده است. عطر (به طور کلی غلیظ ترین شکلی است که می توانید بخرید) دارای 15-25٪ روغن عطر حل شده در الکل است. هر مخلوطی که نسبت کمتری از روغن به الکل داشته باشد یک ائو (آب) است.
جدول مقایسه درصد
Eau Fraiche:
روغن عطر 3% روغن کمتر
Eau de Cologne:
2-5 درصد روغن عطر
Eau de Toilette:
4-10 درصد روغن عطر
Eau de Parfum:
8-15 درصد روغن عطر
Soie de Parfum:
8-15 درصد روغن عطر
Parfum, Perfume or Extract:
15-25 درصد روغن عطر
Perfume Oil:
15-30٪ روغن عطر در روغن حامل
برخی از شرکت ها از نت های مختلف یا نسبت های متفاوت نت ها در اشکال مختلف عطری که ارائه می دهند استفاده می کنند. علاوه بر این، برخی از شرکت ها روغن های معطر گران قیمت را برای عطر خود ذخیره می کنند و از جایگزین های مصنوعی در غلظت های سبک تر استفاده می کنند. مواد خام گران قیمت لزوماً بیشتر از مواد خام ارزان قیمت ماندگاری ندارند، و قدرت ماندگاری عطر لزوماً نشانه ای از "کیفیت" یا افزایش سرمایه گذاری در آب میوه نیست.
امیدواریم که مطالب تهیه شده برای شما مفید واقع شده باشد.
ارسال دیدگاه
برای ارسال نظر وارد حساب کاربری شوید
آخرین نظرات